Artikels
Je bent hier: Oldtimer verhalen > De mythische Rudi Klein verzameling

De mythische Rudi Klein verzameling

Delen

Porche Foreign Auto

Rudi Klein, een Duitse immigrant die eind jaren vijftig in Noord-Amerika aankwam, begon zijn carrière oorspronkelijk als slager. Al snel realiseerde hij zich dat hij meer kon verdienen met het slopen en verhandelen van Europese klassieke auto's en in 1967 richtte hij 'Porche Foreign Auto' op.
Terwijl hij zijn autokerkhof aan de rand van Los Angeles runde, verzamelde Rudi Klein decennia lang unieke en waardevolle wagens. Zijn verzameling was echter niet publiek toegankelijk en heel weinig mensen kregen de wagens te zien. Daardoor werd de verzameling een legendarische mythe, met veel speculatie en geruchten over de inhoud.

Overlijden Rudi Klein

Na het overlijden van Rudi Klein in 2001 bewaarde zijn familie de verzameling zoals hij die achterliet. De auto's bleven onaangeroerd staan, waarvan een deel blootgesteld aan de hete zon van Californië.
Naast de auto's omvatte de verzameling van Rudi Klein een groot assortiment onderdelen: carburateurs, motoren, transmissies, wielen en meer.

Rudi Klein verzameling

Veiling Rudi Klein verzameling

Tientallen jaren later deed de familie beroep op RM Sotheby's voor de verkoop van Kleins legendarische verzameling. Zo kreeg RM Sotheby's het genoegen om Kleins buitengewone verzameling van auto's, onderdelen en memorabilia te onthullen. Er werd met grote ogen gekeken naar ondermeer een bijzonder zeldzame Mercedes-Benz 500 K 'Caracciola' Special Coupé uit 1935, een lang verloren gewaande Mercedes-Benz 300 SL 'Alloy' Gullwing uit 1955 en een Iso Grifo A3/L Spider Prototype uit 1967.

In oktober 2024 kwam de verzameling op de markt in een reeks veilingen. De verkoop trok wereldwijde aandacht en leverde in totaal $ 29.616.400 op, wat bijna het dubbele was van de oorspronkelijke schatting. Alle aangeboden kavels werden verkocht. Aan de veiling namen bieders uit 39 verschillende landen deel.

Highlights

1956 Mercedes-Benz 300 SL ‘Alloy’ Gullwing

Een van de slechts 29 Alloy Gullwings die ooit zijn geproduceerd en het enige exemplaar oorspronkelijk afgeleverd in het zwart. Nieuw besteld door de legendarische Ferrari-importeur en Le Mans-kampioen Luigi Chinetti. De wagen is in de loop der tijd herspoten in het zilver en werd in 1976 overgenomen door Rudi Klein.
Dit ongerestaureerde exemplaar heeft het domein van Klein in bijna 50 jaar nooit verlaten en heeft nog steeds het originele interieur en de originele motor.
De wagen staat bekend als één van de belangrijkste naoorlogse Mercedes-Benz-auto's die in decennia op de markt zijn gekomen, met een onnavolgbare geschiedenis en herkomst.

Rudi Klein verzameling: 1956 Mercedes-Benz 300 SL ‘Alloy’ Gullwing

1935 Mercedes-Benz 500 K ‘Caracciola’ Special Coupe by Sindelfingen

Deze unieke Mercedes 500 K is speciaal gebouwd voor Mercedes-Benz's kampioenscoureur Rudi Caracciola en is één van de beroemdste vooroorlogse Mercedes-Benz-auto's.
In 1979 gekocht door Rudi Klein en sinds 1980 niet meer gezien door het publiek.
De auto wordt geleverd met zijn originele bouwblad, met de naam van Caracciola.

Rudi Klein verzameling: 1935 Mercedes-Benz 500 K ‘Caracciola’ Special Coupe by Sindelfingen

1939 Horch 855 Special Roadster by Gläser

De enige overgebleven productie Horch 855. Deze uitzonderlijke auto werd gebruikt voor Hollywood-publiciteitsfoto's in de jaren 50 en werd tentoon gesteld in musea in California.
De auto maakt sinds 1980 deel uit van de Klein Collection.

Rudi Klein verzameling: 1939 Horch 855 Special Roadster by Gläser

1964 Iso Grifo A3/L Spider Prototype by Bertone

De enige originele Iso Grifo cabriolet ooit gebouwd. Dit unieke prototype was een metgezel van de A3/L prototype coupé, met unieke stylingelementen. Toen hij nieuw was werd hij gebruikt voor fabriekspubliciteitsfoto's en tentoongesteld op Europese autoshows. In 1980 kocht Rudi Klein deze over van de beroemde liefhebber en Hollywood-producent Greg Garrison. De auto is al meer dan 40 jaar grotendeels ongezien.

Rudi Klein verzameling: 1964 Iso Grifo A3/L Spider Prototype by Bertone

1968 Lamborghini Miura P400 by Bertone

De Lamborghini Miura, algemeen beschouwd als 's werelds eerste moderne supercar, was revolutionair met zijn achterin geplaatste V-12-motor en verbluffende carrosserie. De Miura P400 uit 1968, de 159e van de 275 gebouwde exemplaren, heeft nog steeds zijn matching-numbers V-12-motor en originele Giallo Miura-lak.
Deze Miura werd meer dan 40 jaar opgeslagen door Rudi Klein.

Rudi Klein verzameling: 1968 Lamborghini Miura P400 by Bertone

1957 Mercedes-Benz 300 SL Roadster

Eén van de slechts 30 Roadsters die af-fabriek zijn uitgerust met de zeer gewilde Rudge-wielen van de competitie. Oorspronkelijk afgewerkt in het iconische Fire Engine Red.
Gedocumenteerd met een kopie van de fabrieksleveringsbon en matching-numbers motor, achteras en carrosseriecomponenten.

Rudi Klein verzameling: 1957 Mercedes-Benz 300 SL Roadster

© Foto's RM Sotheby's

terug naar overzicht
Freighthammer - importeren en exporteren van oldtimers
Oldtimer verzekeringen VLC & Partners
Oldtimerfarm - verkoop in opdracht van oldtimers - Aalter
Waardetaxaties.nl - uw expert in taxeren van oldtimers
Klassiek Aktief - service, reparatie en verkoop
Auctim online auctions
Legendary Classics - verkoop van oldtimers
Catawiki online oldtimer veiling
Klassiek & Techniek - Het leukste klassieker-magazine
DeLeon - Classis Investment Cars
Marlog Car Handling - verschepen en importeren van oldtimers
Catawiki online oldtimer veiling
Wens jij ook publiciteit via Oldtimerweb? Neem dan vrijblijvend contact op voor meer info.
Catawiki online oldtimer veiling
Klassiek & Techniek - Het leukste klassieker-magazine
DeLeon - Classis Investment Cars
Marlog Car Handling - verschepen en importeren van oldtimers
Catawiki online oldtimer veiling