Nationale Tweetaktdag
Organisatie
Beschrijving
Er was een tijd waarin een 'pruttelende, rokende' tweetakt woon-werkmotor de normaalste zaak van de wereld was. Had je een Jawa 350 of DKW RT 175 'Stachelrip', dan was je rijk. Later werd de 'kleploze motor' juist een symbool voor pure sportiviteit. Dan is het pruttelen ingeruild voor een scherpe sound die vooral bij terug schakelen opviel. Luister naar een Yamaha YDS 3 of een Suzuki T 20 uit de jaren zestig.
Wie herinnert zich niet al die prachtige brommers in hun oneindige verscheidenheid, die zomaar op je 16e verjaardag die lang gehoopte vrijheid waar maakten? Een Puch of juist een snelle Italiaan? Of toch een degelijke Duitser?
Allemaal 'sweet memories'. Ook bij de automobielen is er een heuse tweetakt'school' geweest. De beroemde DKW 3 = 6, een Saab 92 of een Wartburg 311. Natuurlijk is de Trabant een stuk wereldgeschiedenis geworden. Allemaal tweetakten dus en allemaal bijzonder. Eigenlijk de laatste tijd per jaar nog méér, want ondertussen is een tweetakt per definitie iets bijzonders.
Maar de Nationale Tweetaktdag gaat veel verder dan deze typering. Je komt ook écht oude machines tegen, van ver voor de oorlog, denk aan de prachtige DKW's, Gillets of Scotts. Uit de 'overgangsjaren' zeventig tref je 'dikke' twee- en driecilinder 500 en 750 cc Superbikes zonder kleppen die iedereen nog kent… Fraaie racereplica's als Yamaha RD 500 of Suzuki RG 500 viercilinders; je zal ze maar mogen zien, horen en ruiken…
Een 'moderne' Aprilia RS 250 uit de jaren negentig, als voorbeeld van de laatste der Mohikanen, mag natuurlijk ook meedoen. MZ ETS 250 of Suzuki GT 380, je komt ze allemáál tegen! Kijk, luister en geniet ervan tijdens de jaarlijkse Nationale Tweetaktdag.