Restauratie Citroën 2CV AZL (1958)
Ik ben Nick Horemans, liefhebber van bijna alles waar een motor opzit. In het bijzondere oldtimers. Na lange tijd zoeken naar een oud type motorkap (de gekende ribbelkap) om op mijn huidige modernere 2cv te plaatsen vond ik er een. Echter hing er nog een complete auto aan vast dus ben ik die maar beginnen restaureren. Bij het demonteren bleek alles in slechtere staat te zijn zoals verwacht waardoor de restauratie best wel diep is gegaan. Ruim 50 % van het plaatwerk werd uitgeslepen en nette nieuwe plaat in de plaats gezet. Gelukkig is er voor een 2cv superieure kwaliteit reparatieplaatwerk te verkrijgen. Ook de assen, motor en remgedeelte werd grondig aangepakt. Alles werd gestraald gelakt en elke oliekeerring en lager werd vernieuwd. Technisch 100% ok. Voor het uiterlijk gingen we een stapje terug in de tijd en werd de met de hand overgeschilderde er af gehaald. Moeder natuur deed haar werk waardoor de koets een laagje oppervlakkige roest verkreeg. Deze werd behandeld om niet verder te roesten, maar toch het afgeleefde uiterlijk te behouden. Ratlook, patina of hoe je het ook wil noemen, ik had er maar 1 rede voor: als je ze 100% orgineel wil restaureren moet ze grijs zijn, want dat was bij de productie de enige kleur die beschikbaar was. En dan krijg je allemaal dezelfde jaren '50 eend. In de stijl die ik heb ze heb gemaakt vind je er geen 2 dezelfde. Voor de rest werd deze goed behandeld met een epoxy grondlak en overspoten met een basiskleur.
Enkele eigenschappen:
Citroen 2cv azl 1958
425cc 2cilinder luchtgekoelde boxermotor die slecht 12pk levert
6volt electriciteit
4 versnellingsbak met centrifugaal koppeling
Mechanische startrelais met kabelbediening
Ruitenwissers handmatig te bedienen of laten aandrijven door de kilometertellerkabel
Geen benzinemeter maar een pijlstok
Geen veiligheidsgordels